Malin Björklund

Här är mitt liv

Skit matte!

Publicerad 2012-02-01 14:43:15 i Allmänt,

Sitter och pluggar matte. Har kommit till kapitlet om procent och har några uppgifter som man inte får använda miniräknare till. Eftersom huvudräkning verkligen inte är min grej och inte helt vet hur jag ska ställa upp talen för att det ska bli rätt öppnar jag upp Novo som är Hermods studieplattform. Tänkte att jag kanske skulle kunna få lite hjälp från studieguiden, en förklaring om hur jag ska tänka eller nåt. Det är inte direkt uppmuntrande läsning. Ingen förklaring till hur man ska göra eller tänka. Får bara veta att procenträkning är så vanlig idag att det borde jag kunna.

"Användningen av procenträkning har blivit så vanligt förekommande i vårt samhälle att jag skulle vilja påstå att den som inte kan räkna med procent är allvarligt handikappad."

Åh jag känner mig verkligen så peppad till att fortsätta räkna matte just nu. Mm.. Så bra! Tack för den!
Hur kan man skriva så i en studieguide?!
Så för att jag inte vet hur man räknar ut 50% av 700 i huvudet är jag allvarligt handikappad? Det kanske är aslätt enligt vissa men jag kan det inte. Jag vet inte hur jag ska tänka.. Inte i huvudet iaf, på miniräknaren hade jag fixat det 0,5 x 700= NÅNTING!!

Fuck this! Nu tänker jag ta en paus och sura i fred

Kommentarer

Postat av: sabina

Publicerad 2012-02-01 15:14:41

De kanske är lättare om du räknar om de till bråk först, att 50 procent är hälften osv. Lite lättare tycker ja. Men alla tänker olika så de gäller bara att hitta ditt sätt den då ska absolut inte en lärare säga att någon är mentalt handikappade bara för att de inta använder procentsatser i vardagen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

En blogg om mig och mitt liv. Mina tankar om livet i stort och smått. Försöker leva nu och här hela tiden. Imorrn kan det vara försent.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela