Malin Björklund

Här är mitt liv

Någon som vet?

Publicerad 2012-09-03 23:44:01 i

Har funderat lite på en grej, skatten.
Alla betalar skatt till sin hemkommun. Desamma gäller näringsverksamheter och fastigheter.
Men VARFÖR betalar te.x. en restaurang som drivs i Visby men ägaren är bosatt i Stockholm skatten för restaurangen till Stockholm?
Och det gäller företag som driver sin verksamhet här i Sverige, varför stannar inte dom skattepengarna kvar här?
Fastighetsskatten har jag inte sån koll på, vet bara att den är kommunal och inte statlig. Men gissar att de är samma sak där, att den betalas där man är folkbokförd.
Så om alla dessa sommarhus, säsongsversamheter och utländska företag på Gotland betalade skatt här på ön, då skulle Gotland vara en rätt rik kommun och kanske inte ha så stora hål i budgeten varje år... Och säkert många andra kommuner i Sverige me.
Just saying..

Någon som vet eller har en logisk förklaring?
Jag tycker de är skit.

Om

Min profilbild

Malin

En blogg om mig och mitt liv. Mina tankar om livet i stort och smått. Försöker leva nu och här hela tiden. Imorrn kan det vara försent.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela